ansiklopedi5
 
  Ana Sayfa
  İletişim
  Saklı sayfalar
  Ziyaretçi defteri
  edison'un hayatı
  leonardo da vinci'nin hayatı
  atatürk'ün hayatı
  mevlana'nın hayatı
  mehmet akif ersoy'un hayatı
  yunus emre'nin hayatı
  fatih sultan mehmetin hayatı
  einstain'in hayatı
  roma imparatorlugu
  2. düya savaşı
  osmanlı devleti
  çanakkale'nin destanı
  graham bell'in hayatı
  osmanlı devleti ordusu
  michelancelo
  pablo picasso'nun hayatı
  Raffaello santi'nin hayatı
  Beethoven hayatı
  ibni sina'nın hayatı
  newton'un hayatı
  la fontainebleau hayatı
  akdeniz iklimi
la fontainebleau hayatı
Bir opera sahnesi

Bu Ünlü Operalar Listesi zamanımızda kayde değer ünlü operalara bir kılavuzluk sağlamak icin hazırlanmış bir listedir. Bu listeye alınan eser isimleri aşağıda "Danışılan Listeler bölümünde verilen, diğer önemli operalar listelerinde bulunanlardır. Bu liste bütün onemli opera türlerini ihtiva etmektedir ve günümüzde hala temsil edilen operaları kapsamaktadır. Bu listede, eserin (gerçek ve tahmini olarak) ilk temsili tarihine göre veya eğer eser besteci yaşarken temsil edilmemişse, bestecinin ölüm tarihine göre, kronolojik olarak sıralanmışlardır. Böylece bu listede 17. yüzyılda hazırlanmış Monteverdi, Cavalli, Purcell ve Lully eserlerinden 20. yüzyılın sonlarında Messiaen, Berio, Glass, Adams, Birtwistle ve Judith Weir gibi besteciler tarafından hazırlanan opera eserleri bulunmaktadır.

Konu başlıkları

[gizle]

1600–1699 [değiştir]

Claudio Monteverdi elinde trajedi maskesi ile (1640). Ressam:Domenico Fetti
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar
1600 Euridice Jacopo Peri Zamanının göreneklere aykırı olarak, bir orkestra tarafından refakat edilen tek solo sesli şarkılarla dolu, temsil stili adı verilen şekilde hazırlanmış ilk opera eseri olduğu kabul edilmektedir.[1].
1607 L'Orfeo Claudio Monteverdi Bu eserin bir usta elinden çıkmış ilk opera eseri olduğu kabul edilir.[1]
1639 Le nozze di Teti e di Peleo
Teti ve Peleo'nun Düğünü
Francesco Cavalli Bu Cavalli tarafından hazırlanmış ve diğer eserleri gibi müziği kaybolmamış ilk Venedik tipi operadır.
1640 Il ritorno d'Ulisse in patria
(Ulis'in vatanına dönüşü)
Claudio Monteverdi Homer'in Ulis eserine dayanan ve Venedik seyircisi için hazırlanmış, ilk gerçek opera eseridir. Bu eserde bestecinin, şarkıcı rollerini birer karekter örneği olarak değil de bir özel fert olarak göstermesini başardığı açıkca görülmektedir. Monteverdi bu eseri ile yeni bir görsel sanat (opera) ortaya çıkardığını bilmekteydi.[1]
1642 L'incoronazione di Poppea
(Poppea'nın tac giyme töreni)
Claudio Monteverdi Venedik seyircisi için hazırlanan ve Monteverdi'nin son opera eseridir. Zamanın opera eserlerinde genellikle bulunan ahlakî dersler ve özel öğretici tonun bu eserde bulunmaması olasılıkla bu eserin Venedik seyircisi için hazırlanmasına dayandırılır.[1]
1644 L'Ormindo Francesco Cavalli Yillarca kaybolup 20. yüzyılda bulunup yapımı hazırlanan Cavalli eserlerinden ilklerindendir. Fakat bazı karakterlerin kastrati sesi için hazırlanması ve bu sesin 19. yüzyıl başından itibaren ortadan kaybolması dolayısıyla bu eser zamanımızda bestecinin istediği şekilde seslendirilemektedir.[2][3]
1649 Il Giasone
(İason)
Francesco Cavalli Bu dönemin diğer Venedik tipi oparalarında bulundugu gibi bu operada da bulunan klasik dramatik sahneler arasında resitatifler veren tanrılar ve hizmetkarlar şeklindeki komedi karakterleri de bulunmaktadır. Bu eser 17. yüzyılda en popüler olan opera eseriydi.[4]
1649 L'Orontea Antonio Cesti Avusturya sarayında sahnelenen ilk İtalyan oparadır. Başında bulunan Prolog kısmında aşk hakkında felsefi sorulara eğilmekte ve çok kesin ama gülünç ifadeleri kapsamaktadır.[5]
1651 La Calisto Francesco Cavalli Libretist Faustini ile birlikte hazırladığı onbir opera eserinden dokuzuncusudur. Antik Yunan-Latin mitolojisinin tanrılarını alaylı olarak kullanmasıyla un yapmıştır. [1]
1662 Ercole amante
(Seven Herkül)
Francesco Cavalli İtalyan operasını Paris seyircisine ilk göstermek amacıyla Fransız Kralı XIV. Louis'nin evlilik töreni için hazırlanan opera eseridir.[6]
1674 Alceste (Lully) Jean-Baptiste Lully Bu eser sonradan çok gelişecek olan Fransızca opera geleneğinin başlangıcıdır. Fransızca'nın operanın şarkı dili sesi olarak o zamana kadar tercih edilen İtalyanca'nın gerisinde kalmayacağını gösteren ilk önemli eserdir.[7]
1676 Acis ve Galate Jean-Baptiste Lully Bu opera eseri, harika bir orkestra müziği arasında çok göze çarpan bölümler olarak bulunan solo sesli ve koro şarkıları ihtiva eder. Lully'nin diğer eserlerine tezat olarak da sevgililer eser sonunda trajedik olarak ölürler.[8]
1683 Dido ve Aeneas Henry Purcell İngilizce dilini opera şarkısı için kullanan ilk opera eseridir. İlk temsili 1683de İngiliz kralı II. Charles'ın sarayında verilmiştir. Bazı opera tarihçileri bu eserin ilk defa 1689da bir kız okulunda temsil edildiğini bildirirler.[1]
1692 Fairy-Queen
(Periler kraliçesi)
Henry Purcell Tam opera olmaktan ziyade bir İngiliz geleneginde yarım-opera niteliğindedir. Purcell'in en dramatik karekterli eseri olduğu bildirilir.[1]
1693 Medea (Charpentier) Marc-Antoine Charpentier Charpantier'nin bir solo şarkıcı ve koroyu İtalyan olarak tasarımlaması ve şarkılarının İtalyanca olarak söylenmesini istemesi muhafazakar Fransız seyircisi için bir iskandal olarak görülmüştür.[9]

1700 – 1749 [değiştir]

İlk temsil
tarihi
İsim Besteci Notlar
1708 Il più bel nome
(En güzel isim)
Antonio Caldara Katalonya ve İberik yarımadasında sahnelenen ilk İtalyan operasıdır.
1710 Agrippina Georg Friedrich Handel Handel'in İtalya'da iken bestelediği son opera olarak opera seyircisi tarafından çok tutulmuştur. Handel'in biografisini yazan Mainwaring'e göre 'Eserin temsili sırasinda, her ufak aralıkda tiyatro seyircilerin "Viva il caro Sassone" bağırışlarıyla çınladı. O zamana kadar bir opera eserinin şeklinin ve harmonisinin o kadar güzel sıralanıp, o kadar etkileyici şekilde birleştirilebileceğinden sanki haberdar değillerdi. Handel bu eseri ile İtalyan opera besteciliğinin tam ustası olduğunu göstermektedir.[10] [1]
1711 Rinaldo Georg Friedrich Handel Handel'in ilk defa Londra'da yapımını hazırladığı bu eser Londra seyircisi için ilk İtalyan operası olmuştur.[1]Ancak bu operanın yapımı günümüzde büyük zorluklar doğurmaktadır; çünkü eserde istenen kastrato erkek sesleri için kontrtenör veya kadın şarkıcılar kullanılması veya eserden ekler ve çıkartmalar yapılması gerekmektedir. Lascia ch'io pianga aryası unutulamayan bir şarkıdır.[11].
1718 Il trionfo dell'onore
(Şerefin zaferi)
Alessandro Scarlatti İlk Napoliten opera buffa janrından opera eseri.[12].
1724 Giulio Cesare Georg Friedrich Handel Bu eser Handel'in en güzel opera eserlerinden biri olup büyük derinlik gösteren vokalleri ve orkestrasyonunun zenginliği ile klasik opera repretuvarında bir zirve sayılır. 20. yüzyılda Handel'in en popüler eseri olarak görülmüştür. [13][1]
1724 Tamerlano
(Timur)
Georg Friedrich Handel Handel'in tenor sesle tasarımladığı Sultan Beyazid tüm opera repretuvarında başta gelen tenör rollerinden ilki olarak kabul edilir. Sultan Beyazid'in ölüm sahnesi gayet gergin dramatik güçtedir. [1]
1725 Rodelinda Georg Friedrich Handel Bu eser çok kere Handel'in opera eserleri arasında melodilerle dolu olması dolayısıyla övülmektedir.[1]
1725 Pimpinone Georg Philipp Telemann Bu eserde aryalar ve ikililer İtalyanca olarak söylenmekte iken sözlü konuşmalar Almanca olarak hazırlanmıştır. 1960lı yıllara kadar ortadan kaybolmuştur; ama bu yıllardan sonra Avrupa'da modern seyirci bulmuştur.[14].
1727 Orlando Furioso Antonio Vivaldi Bu eserinin orijinal verziyonu 6 saat kadar sürmektededir. Bundan dolayı günümüz yapımlarında çok büyuk kısaltmalar yapılmak gerekmektedir.[15]
1728 The Beggar's Opera
(Dilenci Operası)
Johann Christoph Pepusch John Gay tarafından yazılan ve çok popüler olan tiyatro eserine dayanan ve İtalyan tipi opera seria janrını komik olarak taklit eden bu ballad opera janrındaki eser çok başarılı, zamanında ve hatta günümüzde bile çok popüler olmuştur.[1]
1731 Acis ve Galatea George Frideric Handel Bu eser Handel'in çok sayıda opera eserleri arasında liberettosu İngilizce olarak hazırlanan tek eseridir.[16]
1732 Lo frate 'nnamorato
(Aşık birader)
Giovanni Battista Pergolesi 18. yuzyılda Napoli'de doğup ve orada çok popüler olan ve birçok güldürücü karakterleri içeren opera buffa janrının önemli örneklerinden biridir.[17].
1733 La serva padrona
(Hizmetkar hanım)
Giovanni Battista Pergolesi Bu eser onu takibeden birçok Opera buffa janrındaki opera eserleri için (Mozart'ın bazı ünlü eserleri dahil) bir örnek olmuştur.[18].-->
1733 Hippolit ve Aricie Jean-Philippe Rameau Rameau tarafından hazırlanan ilk opera. Prömiyerinde büyük bir karşılık çıkmıştır.

[1].

1733 Orlando' Georg Friedrich Handel Bu opera için zamanımız kritikleri çok dikkate değer ve Handel'in eserlerinin en iyilerinden biridir demektedirler.[1].
1735 Ariodante Georg Friedrich Handel Bu eser Londra'da Covent Garden Opera Evinin açılışında yapımlanan ilk eserlerinden biri olarak çok tutulmuş; sonra 200 yıl unutulmuş ve 1970li yıllarda yeni yapımlarla kritiklerin ve seyirciler için tekrar popüler olmuştur.[1].
1735 Alcina Georg Friedrich Handel Bu eser İngiltere'de ünlü Covent Garden Opera Evinin ilk açılış eserlerinden biridir. Opera seyircisi tarafından o zaman ve gunumuzde de tutulan bir eser olmuştur; ama bu arada Handel'in diğer opera seria janrındaki eserleri gibi unutulmuştur.[1]
1735 Les Indes galantes
(Yürekli Hintliler)
Jean-Philippe Rameau Bu eserle Lully tarafından başlatılan hafif konu ve müzik içerikli Fransız opera-bale janrına derin ve güçlü duygululuk eklemiştir.[1]
1737 Castor ve Pollux Jean-Philippe Rameau İlk sahnelenmelerinde fazla başarılı olmayan bu eser 1754de tekrar yapımlanınca Ramaeau'nun popüler eserlerinin başında gelmeye başlamıştır.[19].
1738 Serse
Serhas
Georg Friedrich Händel Bu eser Handel'in opera seria janrı eserlerinden ayrılarak opera buffa elemanlarını da içermektedir. Ombra mai fu aryası çok ilgi çeker.[1].
1744 Semele Georg Friedrich Händel Orijinal olarak bu bir orataryo olarak hazırlanmıştır. Fakat eserin dramatik nitelikleri bu eserin günümüzde bir opera eseri olarak yapımlanmasına ve ilgi görmesine neden olmuştur.[1].
1745 Plate Jean-Philippe Rameau Orijinal olarak bir saray eğlencesi olarak hazırlanıp yapımlanan bu eser Rameau'un en ünlü komik opera eseridir. 1754de popüler tiyatroda yeni yapımı ile genel Fransız opera seyircisi için de popüler olduğu görülmüştür.[1]
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar

1750 – 1799 [değiştir]

Joseph Haydn Ressam: Thomas Hardy
Giovanni Paisiello Ressam:Vigge LeBrun1791
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar
1752 Le devin du village
(Köy falcısı)
Jean-Jacques Rousseau İlk defa Fontainebleau Şatosu'nda temsil edilip çok tutuldu. Sonraki 60 yılda çok sıkça yapımlandı.[20].
1760 La buona figliuola
(İyi tabiatlı kız)
Niccolò Piccinni Piccinni's eseri başlangıçta Avrupa'da çok tutuldu. Avrupa'nın tüm önemli şehirlerinde temsil edildi ve 1790a kadar değişik yapım sayısı 70i geçmişti.[1]
1761 Il café di campagna
(Kır kahvesi)
Baldassare Galuppi Bu opera, piktoresk kırsal hayatı ve kırsal alanda yaşayan başarma hırslı kişilerin ekonomik bakımdan ne kadar zenginleştiklerini göstermektedir.[21].
1762 Orphe ve Eurydice Christoph Willibald Gluck Bu opera ile Gluck İtalyan opera seria geleneğinin ifratlarını düzeltmek için operada reform yapıp opera için yeni bir çığır açmış ve bu yenilikleri çok başarılı olmuştur. Bu eser çok güzel müziksel içeriği ile günümüzde de seyirci çekmektedir.[22].
1762 Artaxerxes Thomas Arne Bu İngilizce opera ünlü İtalyan libretto yazarı Pietro Metastasio'nun metnine dayanır. Orkestrasyon çok uygun olup sahnede tam uygun bir atmosfer yaratmaktadır. Bu Arne'nın bir ustalık eseridir.[23].
1767 Il Bellerofonte Josef Mysliveček Bu eser Napoli'de prömiyeri yapıldığı zaman çok büyük başarı kazanmıştır. Mysliveček opera besteciliği alanında uluslararası ün kazanan ilk Çek asıllı bestecidir.
1767 Alceste Christoph Willibald Gluck Bu Gluck'un İtalya'da hazırladığı ikinci reform operasıdır. Günümüzde bu ilk verziyon değil 1776de revize edilen Fransız verziyonu bu eserin yapımlarında kullanılmaktadır.[24].
1768 Bastien ve Bastienne Wolfgang Amadeus Mozart Bu Mozart'in prömiyeri yapılan ilk bir perdelik gençlik eseridir ve Jean-Jacques Rousseau'nun 'Le devin du village (Köy falcısı) operasının bir parodisidir.[1].
1777 Lo speziale Joseph Haydn Bu eser tam bir yüzyıl hiçbir Haydn opera eseri yapımı olmadan geçmesinden sonra, 1899da ilk defa temsil edilen Haydn eseri olup; Haydn'ın tekrar opera alanında ün yapmasına öncülük etmiştir.[25].
1770 Mitridate, re di Ponto
(Mitridates, Pontus Kralı)
Wolfgang Amadeus Mozart Mozart bu eseri besteleği zaman 14 yaşındaydı. Mitridate karmaşık ama zarif üsluplu şarkıları ile çok sayıda star şarkıcı girdisi gerektirmekte ve 6 saat süren içerigi ile yapımı bir opera evi ve opera seyircisi için imkansız bir eser olarak görülmektedir.[1].
1772 Lucio Silla Wolfgang Amadeus Mozart Mozart'ın daha yirmi yaşına girmeden hazırladığı bu eser ilk yapımında 25 temsilden sonra 1929a kadar unutulmuştur. [1].
1774 İphigenie, Aulide'de Christoph Willibald Gluck Gluck bu eserinin Paris'te yapımı ve temsili ile reform operası zirvesine erişmistir.

[26].

1775 La finta giardiniera
(Bahçivan taklidçisi genç kız)
Wolfgang Amadeus Mozart Bu eser Mozart ilk önemli opera buffa eseridir. Eserin siparişi Münih'ten gelmiştir. Bu eser ile Mozart çok iyi arıtılmış saf bir müziksel dram yaratıcısı olduğunu oöstermistir.[1].
1775 Il re pastore
(Çoban Kral)
Wolfgang Amadeus Mozart Bu ünlü İtalyan liberetto yazarı Pietro Metastasio'nun eseri olup Mozart'in gençlik eserlerinin sonuncusu olduğu kabul edilir.[1].
1777 Il mondo della luna
(Ayda dünya)
Joseph Haydn Bu opera eseri ünlü İtalyan oyun yazarı Carlo Goldoni'nin yazdığı üçüncü ve sonucu liberttoya dayanan Haydn opera eseridir.[1].
1777 Armide Christoph Willibald Gluck Bu Fransız operasında Gluck, orijinal olarak Lully için yazılmış olan bir librettoyu kullanıp çok hayran olduğu bir besteci olan Lully'ye bir takdir gösterisi yapmıştır.[27].
1779 İphigenie, Tauride'de Christoph Willibald Gluck Bu Gluck'un son ve üstün ustalık gösterisi eseri olan operada kısa ve yalın aryalarıyla neo-klasik akımına yakınlaşması ve opera janrını reformda ne kadar ileride olduğunu göstermistir.[28].
1781 Idomeneo Wolfgang Amadeus Mozart Bu eser Mozart'in ilk olgunluk çağı eseridir. İdemeneo ile Mozart uzun bir ayrılıktan sonra tekrar opera eserleri vermeye geri dönmüştür. Bu eserinde, resitatiflerden uzaklamaya ve müziğe ve koroya önem vermeye doğru çaba göstermesi açıkca görülmektedir.[29].
1781 La serva padrona
(Hizmetkar hanım)
Giovanni Paisiello Bu eser Pergolesi'nin bir eserinin daha kısa olarak yenilenmesidir ve bu eser bütün Avrupa opera sahnelerinde başarı ile temsil edilmiştir.[30].
1782 Die Entführung aus dem Serail
(Saraydan Kız Kaçırma)
Wolfgang Amadeus Mozart Bu eser Mozart'in komik opera alanında gösterdiği ustalığı ortaya çıkartmakta ve günümüzde çok popüler olarak tekrar tekrar yapımlanmaktadır. [31]
1782 Il barbiere di Siviglia
(Sevil Berberi)
Giovanni Paisiello Bu komik opera Paisiesllo'nun en ünlü ve başarılı eseridir. Ne yazıktır ki günümüzde bu güzel eser ayni konuyu işleyen Rossini'nin eseri tarafından unutturulmuştur.[32].
1784 Armida Joseph Haydn Bu eser önce biraz başarı kazanmakla beraber, bir yüzyıl opera alanından kaybolan ve 19. yüzyıl sonlarında tekrar ortaya çıkartılan Haydn eserlerinden biridir.[33].
1784 Richard Coeur de Lyon
(Arslan Yürekli Rişar)
André Ernest Modeste Grétry Bu eser bestecini ustalık eseridir. İlk kurtarma operasından biri olarak romantik müziğe öncülük yapmış bir eser olarak da görülür.[34].
1786 'Der Schauspieldirektor
(Tiyatro direktörü)
Wolfgang Amadeus Mozart Zamanının tiyatro oyunlarından alınma konuşma diyalogları ile dolu bir Singspiel janrında eser. Yeni kurulan bir opera kumpanyasında bulunan iki sopranonun prima donna olmak için uğraşlarını ve mücadelelerini incelemektedir. Salieri'nin Prima la musica, poi le parole (Muzikte başta ve sonra sözler) adlı operası ile aynı zamanda promiyeri yapılmıştır.[1]
1786 Le nozze de Fígaro
(Figaro'nun düğünü)
[[Wolfgang Amadeus Mozart]. Librettosu Lorenzo de Ponte] tarafindan yazilmis unlu Mozart opera eserleri serisinde bulunan ilk eser. Bu eser gunumuzde en unlu Mozart operasidir.[1]
1786 Una cosa rara
(Nadir şey)
Vicent Martín Soler Bu eserin başarısı Viyana müzik hayatında bir dönüm noktasını temsil etmektedir.[35].-->
1786 Nina Giovanni Paisiello Bu eserin tarihsel önemi, Romantizm müzik çağında çok popüler olan, "delilik" konusunu ilk defa olarak işleyen bir sahneyi içermesindendir.[36].-->
1786 Doktor und Apotheker
(Doktor ve eczacı)
Karl Ditters von Dittersdorf Bu eser Almanca konuşulan ülkelerdeki opera sahnelerinde büyük bir başarı kazanmakla beraber, İtalyanca ve Fransızca operaların üstün geldiği ülkeler seyircisi tarafından hiç tutulmamıştır.[37].-->
1787 Don Giovanni Giuseppe Gazzaniga Bu eser konunun daha gülünç taraflarını ele almaktadır. Loronze de Ponte senaryosu ve Mozart'ın aynı adli operası bu eserden ilham alarak konuyu ve müziği çok geliştirmişlerdir.[38].-->
1787 Don Giovanni Wolfgang Amadeus Mozart  
1788 La molinara
(Değirmenci Kiz)
Giovanni Paisiello  
1790 Così fan tutte
(Kadınlar işte öyledir)
Wolfgang Amadeus Mozart  
1791 La clemenza di Tito
(Titus'un merhameti)
Wolfgang Amadeus Mozart  
1791 Die Zauberflöte
(Sihirli Flüt)
Wolfgang Amadeus Mozart  
1792 Il matrimonio segreto
(Gizli Evlenme)
Domenico Cimarosa  
1794 Le astuzie femminili
(Kadınlık fendi)
Domenico Cimarosa  
1797 Lodoiska Luigi Cherubini  
1797 Medea Luigi Cherubini  
1798 Le cantatrici villane
(Hoyrat Şarkıcılar)
Valentino Fioravanti  
1799 Falstaff Antonio Salieri  
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar

1800 – 1824 [değiştir]

İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar
1805 Fidelio Ludwig van Beethoven Beethoven'nin tek opera eseri. Bestecinin siyasi ozgurluk hakkindaki buyuk tutkusunu ifade etmektedir. [39].-->
1807 Vestal bakiresi Gaspare Spontini Romali bir Vestal bakire rahibe hakkinda bestelenmis olan Spotini'nin bu muzigi hemen sonra Berlioz'a buyuk ilham vermis ve Fransiz grand-operasi stilinin gelismesinde bir temel olmustur.[40].-->
1810 La cambiale di matrimonio (Evlilik sözleşmesi) Gioacchino Rossini Rossini'nin daha 16 yasinda ikan besteledigi bir fars oyunundan liberettosu cikarilan bu bir perdelik operasi onun ilk sahnelenmis eseri olmustur ve eserin muziginin bu kadar genc bir besteciden beklenemeyen sekilde kompleksligi dikkati cekmistir. [1]
1812 La scala di seta
(İpek Merdiven)
Gioacchino Rossini Bu eser taze ve akici surette bestelenmis cok eglence kayngidir ve tematik yenilik veya harmonik renklendirme yerine Rossini'nin gencligindeki ritmik yeteneklerini gostermektedir.[1]
1813 Il signor Bruschino Gioacchino Rossini Rossini'nin gencliginde bestelemis oldugu fars oyunlarina dayali kisa komik operalarin arasinda bu en karmasik konulu, heyecan varici ve eglendiricisidir.[1]
1813 Tancredi| Gioacchino Rossini Bu Ferrara'daki promiyerde mesut sonucla biten ama Venedik'te bu degistirilerek daha da melodramatik sekle sokulan bu opera eseri Rossini'in opera seria janrindaki ilk yapitidir. Ilk temsilinde onemli rolu olan sarkicilarin hastaliklarina ve eserde yapilan son an degisikliklere ragmen seyirci tarafindan cok tutulmus ve Rossini'nin unu goklere cikartilmistir.[1]
1813 L'italiana in Algeri (Cezayir'de İtalyan kız) Gioacchino Rossini Bu opera Rossini'nin ilk iki perdelik opera buffo eseri olup cok mukemmel bir ustalik eseridir.[1]
1814 Il Turco in Italia (İtalya'da Bir Türk) Gioacchino Rossini Bu eser Rossini'nin diger opera yapitlarai arasinda cok sayida guzel ansenbl ve koro parcalarinin bulunmasi ve aryalara nisbeten daha az onem verilmesi ile unludur. Eserin modern basarisi 1950li yillarda Maria Callas'in bu eseri buffo olarak oynamasi sonucu dogmustur.

[1]

1815 Elisabetta, regina d'Inghilterra
(Elizabeth, İngiltere Kraliçesi)
Gioacchino Rossini Rossini'nin dunyaya yayilan ununden sonra besteledigi ilk Napoli stili operadir. Promiyerinden sonra 10-20 yil kadar cok sevilmis ve sahnelenmis; ama ondan sonra 1950li yillarda yeniden diriltilmesine kadar unutulmus bir eserdir. Iki onemli yenilik icermektedir: sarkiciya fazla secim hakki birakmadan ayrintili dokerasyonlu koloratura olarak yazilmistir ve eserde sade sesle resitatif yerine calgilarala eslik edilen resitatifler kullanilmistir.[1]
1816 Il barbiere di Siviglia (Sevil Berberi) Gioacchino Rossini Bu eser Rossini'nin cok muhtesem aryalar, ikililer ve koro parcalari ile en populer opera buffa janrinda eserdir. Iki ay gibi kisa bir zaman icinde bu guzel eseri ortaya cikarmasi bu gercegi yeni duyanlara icin gayet sasirtici olmaktadir. Dunya opera evleri repretuvarlarinin bir demirbas eseri olmustur.[1]
1816 Faust Ludwig Spohr Spohr bir romantik opera olarak Faust muitini ele alan ilek opera eserini yazan Avrupali bestecidir. Bu eseri 19. yuzyilda tutulmus ve ta 1852de son revizyonun kadar devamli revize edilerek Avrupa opera evlerinde sahnelenmistir. [41].
1816 Otello Gioacchino Rossini Bu Rossini'nin Shakespeare'den uyarladigi bir trajedi eseridir. Zamanin unlu opera bestecisi Giacomo Mayerbeer'e gore bu eserin III. perdesi o kadar etkilidir ki diger kisimlarda buluna binlerce hatayi unutturmaktadir. [1]
1817 La Cenerentola (Külkedisi) Gioacchino Rossini Uc hafta gibi rekor kiran kisa bir zamanda bestelnmeye baslanip bitirilen bu eserdeki aryalar cok ilgi cekicidir.[1]
1817 La gazza ladra
(Hırsız Saksağan)
Gioacchino Rossini Rossini bu eserinde Fransiz operasinin onemli bir janri olan kurtarma operasini kullanmistir. Bu operanin en iyi bilinen parcasi uverturu olup operanin diger kismlari nisbeten unutulmakla beraber bu uvertur kendi basina konser parcasi olarak devamli icra edilmektedir.[1]
1818 Mosè in Egitto
(Musa Mısır'da)
Gioacchino Rossini Bu eser ilk olarak kiliselerde sahnelenmek icin bir kutsal dram olarak hazirlanmistir.[1]
1819 La donna del lago
(Gölün kadını)
Gioacchino Rossini Bu eser Romantik muzik cigrina Iskoc yazar Walter Scott'un unlu eserinden uyarlanarak karakterlerinin ekzotik Iskocya daglari arasinda bulunan bir gol etrafinda bulunmalari ile katki yapmistir. [1]
1820 Maometto II
(Sultan II. Mehmet)
Gioacchino Rossini Rossini bu sefer bir romantizme bir katki olarak isminden baska hic tarihsel gerceklere uyusmayan bir oriyantal konuyu secmistir. Bu eser 6 yil sonra revize edilerek Korint kusatmasi olarak da yapimlanmistir.[42].-->
1821 Der Freischütz
(İyi avcı)
Carl Maria von Weber Bu eser Alman halk hiukayelerinden uyaralanmis ve muzigi de Alaman folklor muziginden esinlenmistir. Alman milliyetciligini gayet duygulu olarak isleyen bu opera Weber'in ustalik eseri ve ilk Alman romantik grand opera olarak olarak kabul edilmektededir.[43]
1823 Semiramis Gioacchino Rossini Bu melodramatik dram iceren opera ile Rossini Italya'daki opera bestecilik kariyerine son vermis Fransa'a gocmustur. Rossini eserin yine vokal, dramatik ve bunyesel elemanlarini guzel bir harmoni ile birlestirmis ve bir ustalik eseri oratay cikarmistir.[1]
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar

1825 – 1849 [değiştir]

İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar
1825 La dame blanche (Beyaz Kadin) François-Adrien Boieldieu  
1825 Il viaggio a Reims (Reims'e seyahat) Gioacchino Rossini  
1826 Oberon Carl Maria von Weber  
1827 Il pirata
(Korsan)
Vincenzo Bellini  
1828 Le comte Ory
(Kont Ory)
Gioacchino Rossini  
1828 La muette de Portici
(Portici'nin dilsizi)
Daniel Auber  
1829 Guillaume Tell (Giyom Tell) Gioacchino Rossini  
1830 Anna Bolena Gaetano Donizetti  
1830 Fra Diavolo
(Birader Şeytan)
Daniel Auber  
1830 Capuleti ve Montecchi Vincenzo Bellini  
1831 La sonnambula (Uyurgezer) Vincenzo Bellini  
1831 Norma Vincenzo Bellini 
1831 Robert le Diable
(Şeytan Robert)
Giacomo Meyerbeer  
1832 L'elisir d'amore (Aşk iksiri) Gaetano Donizetti 
1833 Beatrice di Tenda Vincenzo Bellini  
1833 Lucrezia Borgia Gaetano Donizetti  
1834 Maria Stuarda Gaetano Donizetti  
1835 I puritani Vincenzo Bellini  
1835 La Juive (Yahudi) Jacques Fromental Halévy  
1835 Lucia di Lammermoor Gaetano Donizetti  
1836 Zhizn' za tsarya
(Çar için bir Hayat)
Mikhaïl Glinka  
1836 Le postillon de Lonjumeau
(Lonjumeau at arabacısı)
Adolphe Adam  
1836 Les Huguenots
(Huguenolar)
Giacomo Meyerbeer 
1837 Il giuramento
(Yemin)
Saverio Mercadante  
1837 Le domino noir
(Siyah domino)
Daniel Auber  
1837 Roberto Devereux Gaetano Donizetti  
1837 Zar und Zimmermann
(Çar ve marangoz)
Albert Lortzing  
1838 Maria de Rudenz Gaetano Donizetti  
1838 Poliuto Gaetano Donizetti  
1838 Benvenuto Cellini Hector Berlioz 
1840 La favorita Gaetano Donizetti  
1840 Saffo Giovanni Pacini  
1840 La fille du régiment (Alayın kızı) Gaetano Donizetti  
1842 Der Wildschütz
(İzinsiz Kaçak Avcı)
Albert Lortzing 
1842 Nabucco Giuseppe Verdi  
1842 Linda di Chamounix Gaetano Donizetti  
1842 Rienzi Richard Wagner 
1842 Ruslan ve Ludmila Mikhaïl Glinka  
1843 Der fliegende Holländer (Uçan Hollandalı) Richard Wagner  
1843 Don Pasquale Gaetano Donizetti 
1843 I Lombardi Giuseppe Verdi  
1843 Maria di Rohan Gaetano Donizetti 
1844 Ernani Giuseppe Verdi  
1845 Tannhauser Richard Wagner 
1846 Attila Giuseppe Verdi  
1846 La damnation de Faust
(Faust'un lanetlenmesi)
Hector Berlioz  
1847 Macbeth Giuseppe Verdi  
1847 Martha Friedrich von Flotow  
1849 Die lustigen Weiber von Windsor
(Windsor'un şen kadınları)
Otto Nicolai  
1849 Le prophète
(Peygamber)
Giacomo Meyerbeer  
1849 Luisa Miller Giuseppe Verdi  
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar

1850 – 1874 [değiştir]

Richard Wagner 1862 Ressam:Caesar Willich
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar
1850 Genoveva Robert Schumann Schuman'ın opera türünde hazırladığı bu eser seyirciler tarafından tutulmamıştır. Ancak profesyonel müzisiyenler (örneğin besteci Lizst, orkestra şefi Nikolaus Harnoncourt) bu esere hayranlıklarını ifade etmişlerdir.[44]
1850 Lohengrin Richard Wagner Wagner bu eserde ilk defa Leitmotiv sistemini kullanışı ile müziksel gelisiminde, daha önceki eserlerinden değişik, bir yeni bir çağ açmıştır.[45]
1850 Stiffelio Giuseppe Verdi Verdi bu eserinden bir Amerikan dinsel mezhep mensupları grubu içinde geçen bir zina konusunu incelemektedir ve bu konu nedeni ile İtalyan devletleri sansürcülerinin müdahalesiyle karşılaşmıştır.[46]
1851 Rigoletto Giuseppe Verdi Daha önce hazırladığı Luisa Miller eseri ile başarısızlığa uğrayan Verdi, kariyerinin orta döneminde bu eseri ile bir çığır açmış ve bu yeni yaklaşımları ile çok başari kazanmıştır. Eserin baş kahramanı olan Mantua Dükü'nün soytarısı olan Rigoletto'nun, ihtiras, hilekarlık, evlat sevgisi ve intikam hislerini çok dramatik bir şekilde işleyen bu yapıt dünya operaevlerinin reperetuvarlarının vazgeçilmez bir ögesi olmuştur. [47]
1852 Si j'étais roi
(Eğer Kral Olsaydım)
Adolphe Adam Binbir-gece masallarından birine dayanan ve Fransız operaları karekterlerini çok açıkca aksettiren bu eser Fransa'da unutulmakla beraber Almanya'da hala seyirci bulmaktadir.
1852 Faust Ludwig Spohr Spohr Faust konusunu bir romantik opera olarak işleyen ilk Avrupali bestecidir. Bu eser besteci tarafından ilk defa çok yıllar önce bestelenmiştir, ama tutulmayinca 1852de tümüyle elden geçirilip yepyeni bir şekle konulan bu eser, sadece bu yeni verziyonu ile bilinmektedir.
1853 Il trovatore Giuseppe Verdi Bu romantik melodram, biraz karmaşık konu kapsamı ile, Katalonya'da iç savaşta ortaya çıkan bir olayı incelemekte ve Verdi'nin çok melodik şarkılarını icinde bulundurmaktadır.[48].
1853 La traviata Giuseppe Verdi Aleksandr Duma Fils'in bir romanina dayanan konusu ile, Verdi'nin opera kariyerinin zirvesini teşkil etmektedir. Bu eserin baş kahramanı olan Violetta ile soprano sesini en iyi açığa çıkartıp seyirciye sevdirdiği kabul edilmektedir. Verdi'nin bu eseri de dünya opera-evlerinin reperetuvarlarının baş ögelerinden biri olmuştur.[49]
1854 Alfons ve Estrella Franz Schubert Romantik müzik bestecileri arasında başta gelen Schuman, ne yazık ki librettolarının zayıflığı dolayısıyla opera janrıda ün yapamamıştir ve bu eser bu gerçeği açıkca yansıtmaktadır. [50].
1855 Les vêpres siciliennes
(Sicilya Vesperleri)
Giuseppe Verdi Bu opera Verdi'nin sanati uzerinde Mayerbeer'in etkisini acikca gostermektedir.
1857 'Simon Boccanegra [Giuseppe Verdi]] Bu insancil politik entrika dramini isleyen operanin karmasik konusu dolayisla ilk verziyonun ile once cok tutulmamistir ve 24 yil sonra revize edilmistir.
1858 Truvalılar (Les Troyens) Hektor Berlioz Klasik Fransiz opera gelenekigin zirvesine yetismis olan Berlioz'un bu grand-operasi biraz puruzlu nitelikte olup cok yuksek kalitede tiyatro ve muzik icermekle beraber bu yuksek seviyeye yetisemiyen bazi parcalar da ihtiva etmektedir. Eserin kalitesinin yuksekligi, daha onceki yapimlarda kisaltmalara maruz kaldigi icin iyi degerlendirilememis, ancak 1969dan itaberen uzun suren ama tum verziyon yapimlar ortaya cikinca daha da acikca gorulmustur. [51]
1858 Der Barbier von Bagdad
(Bagdad Berberi)
Peter Cornelius Alman Romantik Opera muzigi geleneklerine gore hazirlanmis bir Oriyantal konulu komedidir.[52]
1858 Orfe Cehennemde (Orphée aux enfers) Jacques Offenbach Bu dunyada ilk operetta janrinda eser olarak guldurucu, iyilige inanmayan, sinik dunya gorusuyle yazilmistir. Gunumuzde de bu hafif konusu ve neseli muzigi ile cok populerligini korumaktadir. [53]
1859 Faust Charles Gounod Bircok opera bestecisi tarafindan bircok Faust mitine dayanan eserler arasinda opera seyircisinin (ozellikle 19. yuzyil son ceyregininde) en cok sevdigi verziyon bu olmustur. [54]
1859 Maskeli Balo (Un ballo in maschera) Giuseppe Verdi Bu opera eserini yazdigi zaman Verdi daha onceki populer opera eserleri dolayisiyla o kadar cok servet biriktirmisti ki para kazanmak icin artik yeni eser yazmasi gerekmiyordu. Bu eseri bir krallin suikaste maruz kalmasi konusunu isledigi icin Italyan devletleri sansurculeri mudahalesne ugramistir.[55]
1861 Bánk Bán Ferenc Erkel Macaristan'da yurtseverlik duygularini dramatik olarak isleyen bu opera cok populer olmakla ve diger opera bestecilerine (ozellikle [[Donizetti] ve Verdi'ye) buyuk etkileri olmakla beraber Avrupa'da ve diger kitalardaki opera-evleri repretuvarinda bulunmamaktadir.
1862 Béatrice ve Bénédict Hector Berlioz 
1862 Kaderin Gücü (La forza del destino) Giuseppe Verdi 
1863 İnci Avcıları (Les pêcheurs de perles) Georges Bizet  
1864 Güzel Helen (La belle Hélène) Jacques Offenbach Klasik Yunan tanrilarini alaya alan bu parodi eseri zamaninin tiyatrosunde populer olan guldurucu farslarin tum ogelerini icinde bulundurmakta ve 19. yuzyil ikinci yarisinda seyircinin istedigi tatli melodilerle de onlari tatmin etmeye calismaktadir.[56].-->
1864 Mireille Charles Gounod Sair "Frederik Mistral" tarafindan yazilmis epik siire bagli ve bircok populer Provensal muziksel havayi iceriginde bulunduran bir eser.[57].-->
1864 L'Africaine
(Afrikalı)
Giacomo Meyerbeer  
1865 Tristan ve İsolda Richard Wagner  
1866 Mignon Ambroise Thomas  
1866 Satılmış Nişanlı (Prodaná nevěsta) Bedřich Smetana  
1867 Don Carlos Giuseppe Verdi  
1867 Romeo et Juliette
(Romeo ve Juliet)
Charles Gounod  
1867 Dalibor Bedřich Smetana  
1867 Nürnberg'in Usta Şarkıcıları (Die Meistersinger von Nürnberg) Richard Wagner  
1868 Hamlet Ambroise Thomas 
1868 Mefistofele Arrigo Boito  
1869 Das Rheingold
(Ren Altini)
Richard Wagner  
1869 Die Walküre Richard Wagner  
1870 Il Guarany Antônio Carlos Gomes  
1871 Marina Emilio Arrieta  
1871 Aida Giuseppe Verdi  
1874 Borís Godunov Modest Mussorgski  
1874 Yarasa (Die Fledermaus) Johann Strauss  
1874 Iki Dul Kadin (Dvĕ vdovy) Bedrich Smetana 
1875 Carmen Georges Bizet 
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar

1875 – 1899 [değiştir]

İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar
1876 Siegfried Richard Wagner  
1876 Götterdämmerung Richard Wagner  
1876 La Gioconda Amilcare Ponchielli  
1877 Samson ve Dalila Camille Saint-Saëns  
1879 Eugeni Onegin Pyotr Çaykovski  
1881 Les contes d'Hoffmann
(Hoffman'in masallari)
Jacques Offenbach  
1881 Simon Boccanegra Giuseppe Verdi Orijinal verziyonu 1857de hazirlanan bu opera yeniden liberttosu dahil tumuyle revize edilerek yapimi cok daha populer olmustur ve 20. yuzyil ortasinda itibaren dunya oera-evleri repretuvarlarinda onemli yer almaktadir.[58].-->
1882 Parsifal Richard Wagner  
1882 Snegúrochka
(Kar Genç Kızı)
Nikolay Rimski-Korsakov Rimski-Korsakov operaları arasında en lirik olan eseri[59].
1883 Lakmé Léo Delibes  
1883 VIII. Henri Camille Saint-Saëns  
1884 Le Villi Giacomo Puccini  
1884 Manon Jules Massenet  
1885 Çingene Baron (Der Zigeunerbaron) Johann Strauss II Viyana opereti janrında hazırlanmış bir operettir. Müziğin ve orkestrasyonun ve işlenen konunun ayrıntıları nedeniyle bu eser, hafif konulu ve müzikli bir operet olmaktan ziyade, bir komik opera hatta bir lirik opera olarak görülmektedir.
1886 Khovanshchina
Modest Musorgksi 
1887 Otello Giuseppe Verdi 
1887 Le roi malgré lui
(Kendine ragmen kral olmak)
Emmanuel Chabrier  
1887 Jakobin' Antonín Dvorak  
1888 Le roi d'Ys
(Ys Kralı)
Édouard Lalo)  
1890 Cavalleria rusticana
(Köy işi şövalyelik)
Pietro Mascagni  
1890 Loreley Alfredo Catalani  
1890 Prens İgor Aleksandr Borodín  
1890 Maça kızı (Pikovaya dama) Peter İlyiç Çaykovski  
1891 L'amico Fritz Pietro Mascagni  
1892 Iolanta Peter İlyiç Çaykovski)  
1892 La Wally Alfredo Catalani  
1892 Pagliacci Ruggero Leoncavallo  
1892 Werther Jules Massenet  
1893 Falstaff Giuseppe Verdi  
1893 Hansel ve Gretel Engelbert Humperdinck  
1893 Aleko Sergey Rahmaninov  
1893 Manon Lescaut Giacomo Puccini  
1894 Thaïs Jules Massenet  
1895 La Dolores Tomás Bretón  
1895 Noch' pered Rozhdestvom
(Noel Yortusu Arifesi)
Nikolay Rimski-Korsakov Gogol'un bir öyküsüne dayanan ve daha önce üç diğer Rus besteci tarafından operaya dönüştürülen bir konunun işlenmesi. Rusya'da popüler olmakla beraber Avrupa opera sahnelerine ancak 20. yüzyıl son çeyreğinde erişmiştir.
1896 Andrea Chenier Umberto Giordano  
1896 La bohème Giacomo Puccini  
1896 Pepita Jiménez Isaac Albéniz  
1897 Motsart i Sal’yeri
(Mozart ve Salieri)'
Nikolay Rimski-Korsakov  
1897 La bohème (Leoncavallo) Ruggero Leoncavallo  
1897 L'arlesiana Francesco Cilea  
1897 Königskinder Engelbert Humperdinck Orijinal olarak konuşma dialoglarını müziksel şarkılarla birleştiren bir melodram oyunu şeklinde idi. 1907de besteci bu eserini tümden revize ederek bir opera eserine dönüştürmüştür.
1898 İris Pietro Mascagni  
1898 Fedora Umberto Giordano  
1898 Sadko Nikolay Rimski-Korsakov  
1899 Tsarskaya nevesta
(Çarın Gelini)
Nikolay Rimski-Korsakov  
1899 Cendrillon Jules Massenet  
1899 Čert a Káča
(Şeytan ve Kaça)
Antonín Dvořák  
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar

1900 – 1925 [değiştir]

İlk temsil
tarihi
İsim Besteci Notlar
1900 Tosca Giacomo Puccini  
1900 Çar Saltan Nikolay Rimski-Korsakov  
1901 Rusalka Antonín Dvořák 
1902 Adriana Lecouvreur Francesco Cilea  
1902 Pelléas et Mélisande Claude Debussy  
1903 Tiefland Eugen d'Albert  
1904 Risurrezione Franco Alfano  
1904 Jenůfa Leóš Janáček  
1904 Madama Butterfly Giacomo Puccini  
1905 Die Lustige Witwe (Şen Dul) Franz Lehár  
1905 Salomé Richard Strauss  
1906 Francesca da Rimini Sergey Rahmaninov  
1907 Skazaniye o nevidimom grade Kitezhe i deve Fevronii
Kiteze Gizli Sehri
Nikolay Rimski-Korsakov  
1909 Elektra Richard Strauss  
1909 Il segreto di Susanna Ermanno Wolf-Ferrari  
1909
(Altın Horoz)
Nikolay Rimski-Korsakov  
1909 'Der Graf von Luxemburg (Lüksemburg Kontu) Franz Lehár  
1910 Don Quichotte Jules Massenet  
1910 Batının altın kızı (La fanciulla del West) Giacomo Puccini  
1911 Rosenkavalier
(Pembe Sovalye)
Richard Strauss  
1911 L'heure espagnole
(Ispanyol Saati)
Maurice Ravel  
1912 Ariadne auf Naxos Richard Strauss 
1913 La vida breve Manuel de Falla  
1913 L'amore dei tre re
(Uc Kralin Aski)
Italo Montemezzi  
1914 Francesca da Rimini Riccardo Zandonai  
1916 Goyescas (opera)|Goyescas Enric Granados  
1917 La rondine (Kirlangic) Giacomo Puccini  
1917 Turandot Ferruccio Busoni  
1917 El gato montés Manuel Penella Moreno  
1918
(Mavi Sakalli Kontun Satosu)
Béla Bartok  
1918 Il Trittico Giacomo Puccini  
1918 La dona sense ombra
(Golgesiz Kadin)
Richard Strauss  
1920 La ciutat morta
(Olmus Sehir)
Erich Wolfgang Korngold  
1921 Il piccolo Marat Pietro Mascagni 
1921
(Uc Portakalin Aski)
Sergei Prokofiev  
1922 Giulietta e Romeo
(Juliet ve Romeo)
Riccardo Zandonai  
1924 La guineueta astuta Leóš Janáček  
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar

1925 – 1945 [değiştir]

İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar
1925 Doktor Faust Ferruccio Busoni  
1925 L'enfant et les sortilèges' Maurice Ravel  
1925 Wozzeck Alban Berg  
1926 Háry János Zoltán Kodály  
1926 Cardillac Paul Hindemith  
1926 Kral Roger Karol Szymanowski  
1926 Makropoulos Vakasi Leóš Janáček  
1926 Turandot Giacomo Puccini  
1927 Oedipus Rex Igor Stravinsky Jean Cocteau tarafindan Latince olarak yazilmis bir librettoyu kullanan Stravinsky, bu cok stilize edilmis muzik eserinde opera ve oratoryo muzik janrlarini birlestirmektedir. [60]
1927 Jonny spielt auf Ernst Krenek Bir "caz operasi" bestesi olarak, ozellikle ilk temsillerinde, cok buyuk basari saglayip ilgi cekmistir.[61]
1928 The Threepenny Opera
(Üç Kurusluk Opera)
Kurt Weill Gay ve Pepusch'un The Beggar's Opera (Dilenci Operasi) eserinin modern uyarisi.[1]
1928 Misirli Helena Richard Strauss  
1929 Nos
Burun'
Dmitri Şostakoviç Bu hicivli acayip opera Gogol'un bir kisa oykusune dayanmktadir.[62]
1930 Rise and Fall of the City of Mahagonny
(Maun Sehrinin Yukselis ve Cokusu)
Kurt Weill  
1930 Z Mrtvého Domu i
(Oluler Evi)
Leoš Janáček  
1932 Moses und Aron
(Musa ve Harun)
Arnold Schönberg  
1933 Arabella Richard Strauss  
1934 Ledi Makbet Mtsenskovo Uyezd
(Minsk'li Leydi Macbeth)
Dmitri Şostakoviç  
1934 Özsoy Operası Ahmet Adnan Saygun Bir perdelik Farabi'nin Şehname'sinden uyarlanan ve mitik iki kardeşin (Tur ve İraj) öyküsünü anlatan; ilk defa Türkiye Cumhuriyetinde bir Türk besteci tarafından hazırlanan ve yapımlanan bir opera eseri.[63]
1935 Die schweigsame Frau
(Sessiz Kadin)
Richard Strauss  
1935 Porgy and Bess George Gershwin  
1937 Lulu Alban Berg La segona òpera de Berg restà inacabada a la seva mort, però la finalització de Friedrich Cerha era reeixidament realitzada el 1979[64]. Una barreja d'expressionisme i de vanguardisme[65].-->
1937 Riders to the Sea
(Denize Atlilar)
Ralph Vaughan Williams  
1938 Daphne] Richard Strauss Bir mitik konuyu isleyen lirik ve pastoral muzikli bir opera [66]
1938 Julietta Bohuslav Martinů  
1938 Mathis der Maler
(Ressam Mathis)
Paul Hindemith  
1941 Paul Bunyan' Benjamin Britten W.H.Auden tarafindan hazirlanmis ve cok guclu bir dev olan bir Amerikan halk masalinin Britten'in bir hafif operetta janrinda ilk opera eseri.[67]
1942 Capriccio Richard Strauss  
1943 Der Kaiser von Atlantis
(Atlantis Krali)
Viktor Ullmann Nazi Theresiensdtadt konstrasyon kampinda yazilip 1975e kadar temsiledilmemistir. Hem liberetto yazari ve hem de besteci Auschwitz konstrasyon kampinda Naziler tarafindan oldurulmustur.[68]
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar

1945 – Günümüz [değiştir]

İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar
1945 Peter Grimes Benjamin Britten Bu eserle Britten Ingiliz operasini dunya muzik ve opera sahnelerine Henry Purcell'in Didea ve Eanas] operasindan sonra ilk defa olarak cikartmistir. [69].
1945 Voyna i mir
(Savas ve Baris)
Sergey Sergeviç Prokofyev Prokofiev klasik Rus tarihi operageleneklerine donup bu eserini Tolstoy'un kalsik romanindan uyarlamistir. Bu eserin cok kere temsili kisaltilmais bir sekilde yapilistir. Eserin bestelendigi sekilde calinmasi icin 37 tane degisik enstrumanlarda soloist gerekmektedir.[70].
1946 'Obrucheniye v monastïre
(Bir Manastirda Nisanlanma)
Sergey Sergeviç Prokofyev Opera buffa seklinde bir romantik komedi.[71]
1946 The Medium
Medyum
Gian Carlo Menotti Bu eserde Menotti halkinin batil ittikatlari ve inanclari dolayisiyle Amerika'yi muziksel yolla hicivedip elestirmektedir. menotti'nin en guzelopera eseri oldugu bildirilir.[1]
1946 The Rape of Lucretia
(Lucretia'ya tecavuz)
Benjamin Britten Britten tarafindan bestlenen ilk oda operasi.[1]
1947 Albert Herring Benjamin Britten Ensambl sarkilarinin agir bastigi bir komik opera.[72]
1947 Dantons Tod
(Danton'un Olumu)
Gottfried von Einem Fransiz Ihtilali sirasinda terror rejimini inceleyen Georg Buchner'in oyunundan kisaltilarak bir opera. [73]
1947 Les mamelles de Tirésias (
(Tirésias'in Memeleri)
Francis Poulenc Francis Poulenc'in ilk opera eseri olan ve Guillaume Apollinaire'in yazdigi bir oyundan uyarlanan iki perdelik surreal goruslu bir opera bouffe[74].
1949 Il prigioniero
(Tutuklu)
Luigi Dallapiccola Bu operanin muziginin cok buyuk bir kismi, (dua, umit ve serbestlik temalrii temsil eden) uc tane 2-notluk siradan olusmaktadir. [1]
1950 The Consul
(Konsolos)"
Gian Carlo Menotti Bu opera Menotti'nin besteleri arasinda en ahenksiz (dissonant) muzik parcalarini kapsamaktadir.[75]
1951 Amahl and the Night Visitors
Amahl ve Gece Misafirleri
Gian Carlo Menotti Bu Noel senlikleri icin ozel olarak televizyon seyircisi icin hazirlanmistir.[76].
1951 Billy Budd Benjamin Britten Britten'in bu buyuk boyutlu operasi Herman Melville tarfindan yazilmis oykuye dayanmaktadadir. Tum oyuncular erkektir. Insanligin kusurlugu temasini cok guzel sekilde islemektedir.[72][77].
1951 The Pilgrim's Progress
(Hacilarin Ilerlemesi)
Ralph Vaughan Williams Bu eserin konusunun kaynagi 17. yuzyilda John Bunyan yazdigi Ingilizce bir alegorik roman olan "Pilgrim's Progress (Hacilarin Ilerlemesi)"dir. Libretto da besteci tarafindan hazirlanmistir. [78]
1951 The Rake's Progress
(Hovarda'nin Haytinin Gelismesi)
İgor Stravinski Bu eserini librettosu 17.yuzyil Ingiliz ressami Hogarth tarafindan cizilmis bir gravur serisinden ilham alan 20. yuzyil Ingiliz sairi W.H.Auden tarafindan hazirlanmistir. Muzik olarak bu eser Stravinsky'in en onemli opera eserdiri ve Mozart'dan ilham alinmaistir.[79]
1952 Boulevard Solitude
(Bulvar Yanlizligi)
Hans Werner Henze Bu eser Henze'nin birinci tum opera eseri olup Manon Lescaut oykusunu guncelestirmektedir. Daha once ayni konuyu isleyen Puccini ve Massenet tarafindan hazirlanmis onemli opera esereleri de bulunmaktadir.[80]
1953 Gloriana Benjamin Britten Ingiliz Kralicesi II. Elizabeth'in 1953de yapilan tac giyme toreni icin hazirlanmistir. Daha onceki cok unlu Ingiliz Kralicesi I. Elizabeth ile soylu Essex Baronu arasindaki iliskileri incelemektedir.[81]
1954 Ates Melegi [[[Sergey Sergeviç Prokofyev]] Iyilik ve kotuluk arasindaki mucadeleyi sembolist olarak cok derinden inceleyen bir konusu bulunmaktadir. Prokofkiev'in bu eser icin hazirladigi muzik bir opera sahnesi bestelenen en avantgard muzik oldugu bildirilir. Prokofiev bu eserin yapimini gormeden olmustur.[82]
1954 Turn of the Screw
(Bir Vidanin Dondurulmesi)
Benjamin Britten Henry James tarafindan yazilmis bir hayalet oykusunden ilham alinan bir oda operasidir. Bir tema ve 15 serilik onikilik systeme gore yazilmis varyasyonlardan olusup orkestranin aktif olarak katkisini icerir. [1].
1954 Troilus ve Cressida William Walton) Truva Savasi konulu bu opera Shakespeare'in ayni adli oyundan ilham almistir. Walton'un eserin ilk temsillerini seyiriciler tutmamislardir..[83]
1955 The Midsummer Marriage
(Yaz Ortasi Evlenmesi)
Michael Tippett Tippett'in ilk tum operasidir ve liberetto da besteci tarafindan yazilmistir.o.[1]
1956 Candide Leonard Bernstein Voltaire'in ayni adli eserinden uyarlanan bir operattadir. "Glitter and Be Gay (Parla ve Neseli Ol)" adli soprano aryasi Romantik operalarinin ana aryalarinin bir parodisidir.[1]
1957 Dialogues des Carmélites
(Karmelit Rahibeleri Dialoglari)
Francis Poulenc Fransa Devrimi doneminde bir manastirdaki rahibelerin hayatini isleyen bir grand-operadir.[84].
1958 Vanessa Samuel Barber Alisilagelmis konvansiyonel tonalite sistemine gore hazirlanmis ve verizzmo ve port-romantik stilde bir modern operadir. Bu eser icin Barber'a Pulitzer Odulu verilmistir.[1].
1959 La voix humaine
(İnsan Sesi)
Francis Poulenc Sevgilisi ile telefonda konusan uzuntulu bir kadindan olusan tek karaketeri bulunan bir perdelik kisa bir opera. [85]
1960 A Midsummer Night's Dream
(Bir Yaz Gecesi Ruyasi)
Benjamin Britten Librettosu Benjamin Britten ve Peter Pears tarafindan Shakespeare'in ayni adli oyunundan uyarlanmis bir opera. Bu eser opera tarihinde tek ve ilk olarak basroldeki erkek sesinin bir kontr-tenor icin hazirlanmasi dolayisiyla unludur.[1]
1961 Elegy for Young Lovers
(Genc Sevgililer Icin Mersiye)
Hans Werner Henze Besteci bu eserininin librettosunu yazan W.H.Auden ve Chester Kallman'den bu eserin bestesinin sevecen ve guzel sesler ortaya cikarmasi icin icerikli olmasini istemistir. [1]
1962 'King Priam
(Truva Krali Priam)
Michael Tippett Tippett'in antik klasik Homer'in Ilyada eserinden uyarlanan librettolu ve yine derin konulara egilen ikici operasi. [86]
1964 'Curlew River
(Çulluk Irmagi)
Benjamin Britten Bir Hristiyan kilisesinde de temsil edilmek uzere hazirlanan modern dinsel konulari isleyen icerikli bir kilise operasi [1].
1965 'Der junge Lord
(Genc Soylu Efendi)
Hans Werner Henze Henze'nin Italya'da yasadigi donemin sonlarinda hazirladigi Italyan tipi dramatik konulara egilen opera eseri[87]
1965 'Die Soldaten
(Askerler)
Bernd Alois Zimmermann Bu eser Koln Operasi tarfindan siparis edilmis ama birinci verziyonda bulunan orkestra buyuklugu ve calgicilardan istenilen yuksek teknik virtuozluk seviyesi nedeniyle istenilen yapima sokulamais ve besteci tarafin yapiln kisaltmalar ve basitlestirilmelerden sonra temsil edilmistir.[87]
1966 'Antoni ve Kleopatra Samuel Barber  
1966 'The Bassarids
(Bassaridler)
Hans Werner Henze  
1967 'The Bear
(Ayi)
William Walton  
1968 'Punch and Judy
(Punch ve Judy Kukla Oyunu)
Harrison Birtwistle  
1969 'The Devils of Loudun
(Loudun'un Seytanlari)
Krzysztof Penderecki  
1970 'The Knot Garden
Dugum Bahcesi)
Michael Tippett  
1971 'Owen Wingrave Benjamin Britten  
1972 'Taverner Peter Maxwell Davies]]  
1978 Le Grand Macabre
(Buyuk Korkunc Sey)
György Ligeti]]  
1978 Lear Aribert Reimann  
1980 The Lighthouse
(Deniz Feneri)
Peter Maxwell Davies  
1983 Saint-François d'Assise
Assisi'li Sant Francis)
Olivier Messiaen  
1984 Un re in ascolto
(Dinleyen Kral)
Luciano Berio  
1984 Akhnaten Philip Glass  
1986 The Mask of Orpheus
(Orf'un Maskesi)
Harrison Birtwistle  
1987 A Night at the Chinese Opera
(Cin Opersinida bir gece)
Judith Weir  
1987 Nixon in China
(Nikson Cin'de)
John Adams  
İlk temsil tarihi İsim Besteci Notlar

Danışılan listeler [değiştir]

Bu liste onemli operalarin listesini veren 9 diger listeden ortaya cikartilmistir. 93 opera eseri bu 9 listenin hepsinde bulunmaktadir. Bu listeye alinan diger opera eserleri listelerden asgari 5'inde ismi gecenlerdir.

Bugün 5 ziyaretçi (5 klik) kişi burdaydı!
 
   
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol